• slide

Koncert pasyjny

 

koncert-pasyjny1

Wielki Tydzień, czas rozważania męki Chrystusa, to najlepsza pora na koncert pasyjny. Światowej sławy orkiestra Sinfonia Varsovia, chluba Stolicy i radość naszej dzielnicy Praga Południe, zaprasza do Konkatedry w Wielki Wtorek, 26 marca, na godzinę 19.30.

W programie utwór Krzysztofa Pendereckiego Chaconne in memoria del Giovanni Paolo II na orkiestrę kameralną, będący fragmentem Polskiego Requiem. Utwór ten Penderecki skomponował w 2005 roku po śmierci Jana Pawła II i poświęcił Jego pamięci, zamykając ostatecznie całość pisanego w latach 1980–84 Polskiego Requiem. Chaconne (pierwotnie zatytułowana przez kompozytora jako Passacaglia) obejmuje szereg wariacji opartych na powtarzanej w niskim rejestrze formule, stanowiącej podstawę harmonicznego przebiegu. Jej opadająca chromatycznie fraza nawiązuje do tradycji barokowego lamento. „Chaconne to jedyna czysto instrumentalna część Requiem – pomyślana w oryginalnym kształcie jako smyczkowe interludium pomiędzy Sanctus a Benedictus. Dziewięć przekształceń tworzących narrację Chaconne  emanuje niezwykłą siłą powagi a zarazem czystością formy i struktury, prowadząc ku wariacji ostatniej – marszowi żałobnemu. Jest w tym utworze nie tylko pełnia artystycznej, lecz także i metafizycznej Prawdy. Hołd złożony Janowi Pawłowi II ma w sobie wiele z portretu jego Posta-ci.” (A. Sułek).

W drugiej części usłyszymy Stabat Mater na sopran, alt, orkiestrę smyczkową i basso continuo, którego kompozytorem jest Giovanni Battista Pergolesi  (1710-1736). Jest to jeden z najbardziej znanych utworów religijnych Pergolesiego; powstał podczas jego pobytu w zakonie franciszkanów w Pozzuoli, gdzie walcząc ze śmiertelną chorobą komponował jednocześnie kantatę Orfeo i antyfonę Salve Regina. Stabat Mater skomponowane zostało w 1736 roku. W utworze tym kompozytor skrzyżował cechy kantaty i duetu kameralnego. W niewielkich rozmiarów fragmentach tej 12-częściowej kompozycji Pergolesi nie zastosował charakterystycznej dla stylu neapolitańskiego arii da capo ani innych form repryzowych, lecz  zasadę opracowywania powtórzeń tekstu słownego za każdym razem w odmienny sposób.

Tekst Stabat Mater jest jedną z sekwencji wprowadzoną przez Kościół Katolicki. Jej autorstwo przypisuje się franciszkańskiemu poecie i mistykowi Jacopone da Todi (1230-1306), twórcy licznych pieśni duchownych i traktatów o życiu wewnętrznym. Jego pisma przeniknięte są ideą świętego ubóstwa i szaleńczej miłości do Chrystusa Odkupiciela. Sekwencja Stabat Mater ukazuje scenę opłakiwania ukrzyżowanego Zbawiciela przez Bożą Matkę. Polskie przekłady tego hymnu znane są już od połowy XVI wieku (kancjonał Walentego z Brzozowa z 1554 roku).

Podczas koncertu usłyszymy Martę Boberską – sopran, Marcina Gadalińskiego – kontratenor. Orkiestrę poprowadzi Jerzy Maksymiuk.

Patronat honorowy objął  Jego Ekscelencja Ks. Arcybiskup Henryk Hoser – Biskup Warszawsko-Praski oraz Pan Tomasz Kucharski – Burmistrz Dzielnicy Praga Południe.